CONTEXT


De onderscheidende kracht van een digitale publicatie

Waarschijnlijk is het je al opgevallen dat dit geen pdf is waar je doorheen bladert. Net zo min is dit een website, hoewel we net als bij websites wel HTML5, CSS3 en Javascript gebruiken. Om het verschil te kunnen zien, is het handig het principe van een digitale publicatie te kennen: ‘Een browser-based, volledig responsive beeldverhaal, waarin tekst, fotografie en video samenkomen in een eenmalige of periodieke uitgave gericht op een specifieke doelgroep.’


Dat is een hele mond vol. We verklaren onszelf nader:



Geboeid lezen versus taakgericht zoeken

Een website is over het algemeen taakgericht. We zoeken contactgegevens, zijn op zoek naar een nieuwe broek of willen verschillende producten vergelijken. Een publicatie biedt meer verhalende content. Je kunt de lezer uit je doelgroep verrassen met boeiende verhalen waar hij of zij niet per se naar op zoek was.


Push medium

Het feit dat je je lezer ‘verrast’ met informatie maakt een digitale publicatie tot een zogenaamd ‘push’ medium. Websites zijn daarentegen vanwege hun raadplegende karakter juist een pull medium - een platform van zoeken en vinden dus. Wanneer jouw digitale publicatie beschikbaar is, gebruik je email marketing of social media om de informatie naar jouw doelgroep te brengen.





Lineaire navigatie: een kop en een staart

Anders dan bij een website heb je bij een digitale publicatie eigenlijk maar één echte navigatiestructuur, eentje die je lineair door de publicatie meeneemt. Iedere publicatie heeft daarmee een duidelijke kop en staart, zonder de afleiding die je op een website wel ziet. Je brengt met andere woorden focus aan voor de lezer.


Fullscreen beleving

Attractieve foto’s en mooie video’s verdienen het om over je hele scherm zichtbaar te zijn. Die full screen beleving bepaalt voor een groot gedeelte de sfeer in een digitale publicatie. Het prikkelt de beleving van jouw lezers zó veel meer. En meer beleving betekent meer impact.




Meten is weten

Het lezen van een pdf is als rijden in een auto zonder dashboard en dus zonder snelheidsmeter, toerentalmeter en brandstofmeter. Waar een online pdf geen meetinstrumenten bevat, kun je met een online publicatie de impact van iedere publicatie inzichtelijk maken. Of het nou om een whitepaper of een jaarverslag gaat: je wilt nu eenmaal graag weten hoe jouw content scoort. Welke content boeit meer dan andere, en wat kun je daarvan leren?


Doel(groep)treffende communicatie

Digitale publicaties zijn perfect geschikt voor gerichte communicatie. Je kunt gemakkelijk specials maken over een specifiek onderwerp voor een specifieke doelgroep. Content die je normaal niet goed kwijt kunt op een website, past perfect in een digitale publicatie. Zo zorg je ervoor dat jij je lezer te allen tijde kunt informeren over wat op dat moment relevant is.